Kusin, syssling, brylling, pyssling och trassling – hur tänker man?

Ett försök att bena ut det här med kusin, syssling m.m.

På engelska heter syssling 2nd cousin

På raden 0 (noll) längst ned står Huvudperson. Det är jag. Till vänster därom står Syskon. Det är Kent som alltså är min bror.

Ovanför oss står ”Förälder”. Det är Einar eller Hjördis. Vi tar Einar som exempel här. Tilll höger om ”Förälder” (alltså Einar) står ”Förälders syskon”. Det är alltså Einars syskon – Ivar, Sven, Edvard, Folke och Astrid. Vi tar Ivar som exempel. Under ”Förälders syskon” (dvs Ivar) finns hans barn (Sven, Lennart, Jan-Olov och Marie-Louise). Där står ”Kusin” eftersom de är kusiner med mig och Kent. Kusin kallas också för Tvåmänning eller på engelska 1st cousin.

Ovanför ”Förälder” (Einar) står ”Far-/Morföräldrar”. Det innebär alltså att här kan man skriva farfar eller farmor, morfar eller mormor. Eftersom jag valde Einar på nivån under (nivå 1) så skall det stå farfar eller farmor på nivån över (nivå 2). Jag väljer farfar som exempel. Farfar är ju Karl Johan Jonsson f. 1884.

Till höger om honom (nivå 2) skall hans syskon stå (”Far-/Morförälders syskon”). Han (farfar) hade 7 syskon, Anna Elvina f. 1878, Agnes Amalia f. 1880 (blev 8 månader gammal), Agnes Charlotta f. 1881 (känner vi som ”faster Agnes”), Helmer f. 1885 (blev bara 1 vecka gammal), Viktor Emanuel f. 1887 (blev 18 år gammal, ryggröta), Edvard Vallentin f. 1890 (blev 19 år) och Olga Maria f. 1893 (blev 2 veckor).

Av dessa är nog bara Anna Elvina den som skulle ha fått barn. ”Faster Agnes” var ungmö hela livet och bodde i en egen liten stuga på föräldrahemmets gård. Övriga dog i så unga år så ingen hade hunnit skaffa barn.

Därför väljer jag att sätta Anna Elvina i denna position. Min farfar (Karl Johan) var alltså den ende tillsammans med sin syster Anna Elvina som fick barn i deras syskonskara.

På nivå 2 (”Far-/Morförälders syskon”) sätter jag alltså Anna Elvina.

På nivån under henne (nivå 1) vid ”Föräldrars kusin” sätter jag hennes barn (hon fick 2 stycken – Folke och Berta).

Under Folke (på nivå 0) vid ”Syssling” skall hans barn stå – Gunnar och Inga-Lill och under Berta( på nivå 0) skall hennes barn, George och Svea stå.

Dessa barn, Gunnar, Inga-Lill, George och Svea är alltså sysslingar till mig (och Kent).

Tremänningar eller på engelska 2nd cousins.

De är också sysslingar till Kents och mina kusiner.

På nivå 3 ”Farmors far/mor etc” står då i mitt exempel min (o Kents) farfars far eller farfars mor. Vår farfars far hette Johan August* Jonasson f. 1852 och vår farfars mor hette Anna Charlotta* (Lotta) Karlsdotter också född 1852.

Vi kan alltså säga att vi får backa till denna nivå (3) för att jag och Kent skall hitta gemensamma anor med våra sysslingar som Gunnar, Inga-Lill, George och Svea.

Ovanstående är alltså ett sätt att förklara det här med kusin, syssling m.m. utifrån diagrammet. Det har jag hittat på en hemsida av Emmy Karfunkel)

Om hon har skapat detta själv vet jag inte men jag får ändå tacka för ett bra diagram.……………………………………………………………………………………………………………………………

Hur skall man då tänka om man vill att det skall gå fortare och man inte har tillgång till diagrammet?

Om man använder de engelska begreppen 1st cousin, 2nd cousin osv, är det enkelt. (Naturligtvis skall man ha klart för sig att 1st cousin = kusin och att 2nd cousin = syssling, 3rd cousin = brylling och att 4th cousin = pyssling).

Ex: Vilka är mina kusiner? (dvs 1st cousins). 1:an i 1st säger att jag skall gå en generation bakåt, dvs till mina föräldrar. Gå sedan till deras syskon och leta reda på deras barn. Dessa är mina kusiner.

Ex: Vilka är mina sysslingar? (dvs 2nd cousins). 2:an i 2nd säger att jag skall gå två generationer bakåt, dvs till min farfar/farmor/morfar/mormor. Gå sedan till deras syskon och leta reda på deras barnbarn. Dessa är mina sysslingar.

På motsvarande logiska sätt gör man om man vill förstå vilka som är ens bryllingar, pysslingar eller kanske trasslingar. (* Gotland, ** Norrland (Tornedalen), *** På finlandssvenska, **** Blekinge, Skåne och Halland)