Det jag beskrev under rubriken ”Menyhantering i WP” är helt ok, men jag märkte efter ett tag att jag inte ville att menyvalen skulle fungera riktigt så som de gjorde. Alla menyrubriker jag hade skapat var ju ”en sida”, både huvudrubriker och underrubriker. Det innebar att alla var klickbara och man hamnade på en sida, där det förväntades att man skulle få mer information, bilder o.s.v. om man klickade på den rubriken.
Riktigt så ville jag dock inte ha det. Om vi tittar på den här rubriken från min egen meny:

så vill jag inte att det skall hända något om jag klickar på huvudrubriken ”EGEN WP-HJÄLP”. Jag vill att man skall bli tvungen att välja någon av underrubrikerna t ex ”Installera tillägg”.
Hur åstadkommer man detta? Jo, i stället för att välja Sidor/Skapa ny så går jag direkt till Utseende/Menyer och där i vänsterfönstret ”Sidor” väljer jag ”Anpassade länkar”.

Vid URL skriver jag #
och vid ”Länktext” skriver jag den rubrik jag vill att det skall vara. Sen klickar jag på ”Lägg till i meny”.
Om jag vill ha en ny huvudrubrik med rubriken ”Idrottsintressen” skriver jag in det så här:

I min meny blir det då

Nu har vi kvar en sak att göra. I det högra fönstret ”Menystruktur” ligger nu ”Idrottsintressen” längst ned. Klicka på den lilla pilen till höger.

Det som återstår att göra är att i fältet för CSS-klasser skriva: unclickable
Sedan flyttar man rubrikfältet dit man vill ha det enl instruktioner som jag givit under ”Menyhantering i WP”.
Alla rubriker som inte skall vara klickbara skapas alltså som ”Anpassade länkar”. Övriga som sidor.
Om du tittar på min huvudrubrik ”Minnen” så är inte den klickbar. Inte heller underrubriken ”Ungdomen” utan först de rubriker som kommer därefter, t ex ”Hissen”.
Skulle man redan ha skapat en meny med enbart sidor, som jag gjorde först, men i stället vill ha den som beskrivet ovan, så tar man bort de ”felaktiga” rubrikerna och ersätter dem med rubriker skapade som ”Anpassade länkar”.
OBS! Efter det att jag installerat WP 5.0 Gutenberg har dessa oklickbara (unclickable) rubriker blivit klickbara igen! Och jag vet inte hur man skall få det att fungera som det gjorde tidigare (som ovan). Har testat på alla möjliga och omöjliga vis och följt instruktioner som jag hittat på nätet, både skriftliga och på YouTube. Inget hjälper.
Har någon någon idé så hör av er.
